BASIN TOPLANTILARI
- ANASAYFA SİYASET EKONOMİ TURİZM BİLİŞİM SAĞLIK GIDA OTOMOTİV
- EMLAK GÜNCEL KİTAP MÜZİK MODA MAGAZİN SİNEMA KÜLTÜR & SANAT
TAYSAD
üyeleri Ar-Ge yatırımlarıyla 2017’den umutlu
İhracatı
geçen yıl yine otomotiv sektörünün sırtladığını söyleyen TAYSAD Başkanı Alper
Kanca, parite kaynaklı tüm kayıplara rağmen, sektörün Ar-Ge yatırımları
sayesinde tüm hedeflerine ulaşma iddiasını sürdürdüklerini söyledi.
TAYSAD
Başkanı Alper Kanca, Avangarde Hotel’de gerçekleştirilen basın toplantısında
basın mensuplarıyla bir araya geldi. Toplantının gündeminde, Türk otomotiv tedarik
sanayinin 2017 ihracatı ve Ar-Ge hedefleri vardı.
2016
yılını ihracat şampiyonu olarak kapatan otomotiv sektörü, her geçen yıl kendi
rekorunu kırıyor. Bu durumun kendileri açısından sürpriz olmadığını belirten
TAYSAD Başkanı Alper Kanca, “Ekonomik, siyasi ve sosyal açıdan zor günler
geçiriyor olabiliriz. Fakat bu durumu düzeltmenin tek yolu çarkı, döndürmeye
devam etmekten geçiyor. Hatta çok daha fazla güç harcayarak… Biz otomotiv
sektörü ve tedarik sanayi olarak canla başla çalışıyoruz. Ar-Ge yatırımlarımızı
ve çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Üretim son sürat devam ediyor. Yılsonunda
açıklanan ihracat verileri de gösterdiğimiz emeğin kanıtı niteliğinde” dedi.
Otomotiv sektörü parite kaynaklı kaybı bertaraf
edebilecek potansiyele sahip!
Dünya
ticaretindeki daralma ve parite gibi Türkiye ihracatını olumsuz etkileyen
faktörlere rağmen otomotiv sektörünün başarı grafiğini sürdürdüğünü dile
getiren Alper Kanca, “11 yıldır üst üste şampiyon olan otomotiv sektörü,
ihracatı olumsuz etkileyen etmenlere rağmen 2016 yılında 23,9 milyar dolar
ihracat ile toplam ihracattan yüzde 16,8 pay aldı. Otomotiv Ar-Ge yoğun bir
endüstri olarak Türkiye’de ihracat uzmanlığına ulaşabilmiş nadir sektöreler
arasında yer alıyor. Bu nedenledir ki sektör, parite kaynaklı kaybı bertaraf
edebilecek potansiyele sahip” dedi.
İhracata
yönelik çıktıları yorumlayan Alper Kanca, “Türkiye’deki ihracatın beşte birini
otomotiv sektörü sırtlıyor ve sektör, pastadan aldığı payı artırmaya devam
edecek. TİM verilerine göre Ocak 2017’de otomotiv endüstrisi yüzde 36,8’lik
ihracat artışı ve 2 milyar 69 milyon dolarlık ihracat rakamı ile Türkiye
ihracatında ilk sırada yer aldı. Otomotiv tedarik sanayi ihracatı ise yüzde 9
artarak 730 milyon dolar olarak gerçekleşti. Otomotiv tedarik sanayinde en
fazla ihracat yapılan ülke olan Almanya’ya yönelik ihracat yüzde 14 artarken,
önemli pazarlarımızdan İspanya’ya yüzde 19, Belçika’ya yüzde 24 ve İran’a yüzde
160 ihracat artışı görüldü” diye konuştu.
İranlı üreticiler Türklerle ortaklığa hazır!
Otomotivde
hedef pazarlardan biri olan İran’a yönelik Ocak ayında yaşanan ihracat artışına
dikkat çeken Alper Kanca, “Otomotiv tedarik sanayi olarak 2017 yılının hedef
pazarlarından birini İran olarak belirledik. Ocak 2017 ihracat rakamlarından da
anlaşılacağı gibi, hedefimize emin adımlarla ilerliyoruz. TAYSAD olarak
bölgedeki işbirliklerimizi artırmak amacıyla bir süredir, paydaş kurumumuz olan
İran Otomotiv Parça Üreticileri Derneği (IAPMA) ile temaslarımızı sürdürüyoruz”
dedi.
12-13
Şubat’ta gerçekleşen İran Otomotiv Endüstrisi Enternasyonal Konferansı’na
konuşmacı olarak katılan Kanca, “Konferansın İran basınına yansıyan
haberlerinden birinde şu ifade yer alıyordu: ‘Türk parça üreticileri, İran’da
yatırım yapma ve Ar-Ge konusunda ortaklık yapmaya hazır olduklarını söylüyor.
İranlı üreticiler bu durumu heyecanla karşılıyor. Çünkü İranlı üreticiler, Türk
meslektaşlarıyla Ar-Ge konusunda ortaklık yapmanın, kendilerini
geliştirmelerine olanak tanıyacağını ve Avrupa pazarına açılma noktasında fayda
sağlayacağını çok iyi biliyorlar’. Bu ifadeden bir çıkarım yapacak olursak; hem
Ar-Ge hem de üretim konularında dünyanın en önemli üreticilerinden biri kabul
edildiğimiz aşikar. Biz uluslararası otomotiv pazarında hatrı sayılır bir
varoluş sergiliyoruz. Bu durum, İran gibi önemli potansiyel barındıran bir
ülkede de hedefimize ulaşmamızın yolunu açacak. Türkiye ile İran arasındaki
kültürel yakınlığın da, atılacak işbirliği adımlarına olumlu yansıması
olacağına inanıyoruz. İranlı paydaşlarımız, otomotiv parça tedariki konusunda
en büyük ortakları olarak yanlarında yer almamızı bekliyorlar” açıklamasını
yaptı.
Türkiye’deki Ar-Ge Merkezlerinin yüzde 28’i Otomotiv
Sektöründen…
Ar-Ge
konusunda odaklanılan noktanın değişmesi gerektiğinin altını çizen Alper Kanca,
“Otomotiv üretiminde öne çıkan ülkelere bakıldığında, inovasyonda önemli yer
tutan otomotiv sektörünün, diğer sektörlere kıyasla toplam Ar-Ge harcamalarında
daha yüksek paya sahip olduğunu görüyoruz. OECD verilerine göre, toplam Ar-Ge harcamaları içinde otomotiv
sektörünün aldığı yüzde 32’lik pay ile Almanya ilk sırada yer alıyor. Japonya
ve Romanya yüzde 24 ile Almanya’yı takip ederken, Türkiye’de bu rakamın yüzde
14 seviyesinde olduğunu görüyoruz. Ar-Ge konusunda gelişmiş ülkeler, sektöre
değil; sektörleri dönüştürecek teknolojilere odaklanıyor. Özellikle bizim gibi
kaynak kısıtı olup aynı zamanda hızlı bir dönüşüme ihtiyacı olan ülkelerde,
inovasyon hedefini, bu yeni
teknolojilerin transferi ve yaygınlaştırılması etrafında tanımlamak gerekiyor”
dedi.
Alper
Kanca, “Geçtiğimiz yıl Ar-Ge Reform Paketi, TAYSAD’da yapılan bir toplantı ile
açıklandı. Sektörün Ar-Ge çalışmalarını
hızlandıracak bir gelişme olarak gördüğümüz bu paket ile teşvikler arttı.
Uzmanlar bu yasal düzenlemeyle, hali hazırda yüzde 1 seviyesinde olan
Türkiye'nin Ar-Ge harcamalarının, yüzde 3'e çıkacağını öngörüyor. TAYSAD
üyeleri ise, hali hazırda cirolarından ortalama yüzde 2,5-3’lük bir payı
Ar-Ge’ye ayırıyor. Yani Türkiye ortalamasının yaklaşık 3 katı. Sağlanan
teşvikler ile bu oranın daha da artacağı ve daha fazla katma değer
yaratılacağına inancımız tam.
Türkiye'de
Sanayi Bakanlığı onaylı 360 civarında Ar-Ge merkezi var. Ar-Ge merkezleri
içinde en büyük pay, otomotiv sektörüne ait. Sektörümüzde, 78’i TAYSAD
üyelerine, 15’i ana sanayi firmalarına, 10’u TAYSAD üyesi olmayan firmalara ait
tam 103 Ar-Ge merkezi bulunmakta. Bu rakam, Türkiye’deki tüm Ar-Ge
Merkezleri’nin yüzde 28’inin otomotiv sanayinden olduğunu gösteriyor.
Rakamlardan da anlaşıldığı üzere Ar-Ge tarafında da otomotiv sektörünün
liderliği söz konusu…” diye konuştu.
Sektör Verileri:
2015
Yılsonu |
2016
Yılsonu |
%
|
2016
Ocak |
2017
Ocak |
%
|
|
Toplam Üretim
|
1.359.000
|
1.485.000
|
9%
|
97.644
|
128.121
|
31%
|
Ticari Araç
Üretimi
|
568.000
|
535.000
|
-6%
|
39.439
|
34.438
|
-13%
|
Otomobil
Üretimi
|
791.000
|
950.000
|
20%
|
58.205
|
93.683
|
61%
|
Pazar - adet
|
1.011.000
|
1.008.000
|
-0,30%
|
33.740
|
36.148
|
7%
|
İhracat -
adet
|
992.000
|
1.141.000
|
15%
|
68.800
|
103.360
|
50%
|
İhracat –
milyar $
|
21,2
|
23,9
|
13%
|
1,5
|
2
|
35%
|
Ana Sanayi
İhracatı – milyar $
|
12,6
|
14,9
|
18%
|
0,88
|
1,35
|
54%
|
Tedarik
Sanayi İhracatı – milyar $
|
8,6
|
9
|
5%
|
0,67
|
0,73
|
9%
|
Seçilmiş Ülkelere Göre Toplam Ar-Ge Harcamaları içinde Otomotiv
Sektörünün Payı
Kaynak: OECD
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder