- ANASAYFA SİYASET EKONOMİ TURİZM BİLİŞİM SAĞLIK GIDA OTOMOTİV
- EMLAK GÜNCEL KİTAP MÜZİK MODA MAGAZİN SİNEMA KÜLTÜR & SANAT
Anfaş’da Yuvarlak Masa
15-18 Ocak 2020 tarihleri arasında ANFAŞ tarafından Antalya’da gerçekleştirilen HORECA (Hotel, Restaurant, Cafe) fuarında, Başkanlığını Celal Toprak’ın yaptığı Ekonomi Gazetecileri Derneğinin (EGD) desteklediği yuvarlak masa toplantısı çalıştay atmosfer niteliğinde geçti. Çok önemli hedefler belirlendi.
Toplumcu Gıda Mühendisleri grubunda yönetim üyesi olan Güvenilir Ürün Platformu Genel Sekreteri, Kanal Ekonomi Program Yapımcısı, Gazete ekonomi’nin Gıda Editörü Gıda Müh.Elif Aşlamacı Attepe’nin Moderatörlüğünü üstlendiği ve 12 Konuşmacının yer aldığı panel son derece hiperaktif geçti.
Yurt içi katılımcıların yanı sıra, Amerika Birleşik Devletleri, Almanya, Brezilya, Cezayir, Çin, Endonezya, Hindistan, İran, İsrail, İtalya, Libya, Litvanya, Nepal, Rusya, Tayland, Tunus, Ukrayna olmak üzere toplam 17 ülkeden katılımcıyı, ziyaretçileri bir araya getiren fuar, hedef çıtasını yükseklere çekerek yerli ve doğal ürünleriyle dünya pazarından en büyük payı kapmak, üretimi yeşil enerjiyle elde etmek, israfa son vermek, sıfır atık ve ideal beslenmeye şekil vermek misyonlarını tüm yönleriyle masaya yatırdı.
Yerliyse Yeriz Yerliyse Kullanırız Yaşasın Anadolu, Atık problemi, Yemek israfı, Sera atıkarından enerji elde etme gibi konuları içeren panelin konuşmacıları ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı, Turizm Otel Yöneticileri Derneği (TUROYD) Başkanı Ali Can Aksu, Türk Mutfağı Derneği Başkanı ve Öztiryakiler Şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Öztiryakiler, Anadolu Aslanları İşadamları Derneği (ASKON) Antalya şube Başkanı Cahit Urfan, Gazeteci Yazar ve Güvenilir Ürün Platformu İcra kurulu üyesi Talip Bayram, Gazeteci Yazar Fikri Türker, Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz, Doğanlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, ARNİCA Yönetim Kurulu Başkanı Senur Akın Biçer, Türkiye Aşçılar Federasyonu (TAFED) Başkanı Zeki Açıköz, Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkan Yardımcısı Mehmet Bahar, ARZUM Pazarlama ve Ürün Geliştirme Direktörü Mehtap Yıldız ve SERKONDER Yönetim Kurulu Başkanı Halil Kozan.
Gerçekdende, tüketime bakıldığında; alıcıların yerli mal ve ithalat arasında seçim yapma özgürlüğü var ancak ucuz ithalat, yerli mallarla rekabet ettikçe, ülkede fabrikalardan işletmelerden işten çıkarılma potansiyeli artıyor. En çok ithalat yerli mallardan daha düşük fiyatlarla satılmasından ve yerli mala güvenilir olarak bakılmadığından kaynaklanmaktadır. Daha geniş olarak bakıldığında, daha ucuz yabancı malların bulunabilirliği, yerli mal ve hizmetlerin satın alınması için daha fazla harcanabilir geliri serbest bırakır.
İhracatı artırarak ve yurtiçinde yurtiçi malları teşvik ederek ticaret açığını azaltmak misyonunda olmamız gerekir.
Diğer konulara bakıldığında; Sıfır atık çöpsüz iş modeli geliştiren Dünyada örnek restaurantlar çoğalıyor. Yine pek çok projeler, geleceğin boş bir restaurant oluşturmak için teknoloji, bilim, akademik araştırma ve tasarımın bir kombinasyonunu kullanıyor. Diğer kuruluşları ile tesisin tüm parçalarını kullanarak ve yerel olarak malzemeleri tedarik ederek sıfır atık pişirme yapmanın yollarını deniyorlar. Dünya çapında artan sayıda şef yemek israfını azaltmaya çalışırken, Otel yiyecek atıklarının görünmeyen skandalı, kişi başına düşen gıda atıkları oldukca fazla.
Elbetde, Herkes lüks bir tatil ya da lüks bir otel büfesini seviyor, ancak ağırlama yapanlar küresel gıda israfı sorununa nasıl katkıda bulunuyor? Her yemek için oturulduğunda, dörtte birini çöp kutusuna atılmış olsa, müşterileri memnun etmek için bir hevesin görünmeyen gıda skandalına dönüştüğü misafirperverlik endüstrisindeki gizli atık hikayesini oluşturuyor.
Otel yiyecek atık danışmanlıkları, otellerin atık ayak izinin büyüklüğüne ve tesis bünyesindeki yiyecek ve içecek satış noktalarının sayısına bağlı olarak çok daha yüksek seviyelerde olabildiğini söylüyorlar.
ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı açılış konuşmasında yuvarlak masayı oluşturan sektör değerlerin desteğiyle, ANFAŞ’ı Orta Doğu’nun en büyük fuar alanı yapmayı hedefliyebileceklerin altını çizdi. ANFAŞ’I dünyanın fuar merkezi yapmak istediklerini açıkladı.
Diğer panelistler aynı görüşde birleştiler konuşmalardan çok kısa özetler ise şöyle;
Öztiryakiler Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Öztiryaki Türkiye’nin yaklaşık 180 milyar dolar civarında ihracatı olan her sektörü çok gelişmiş bir ülke olduğunu, dünyanın ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir yapıya sahip kapasitesini vurguladı.
Bunun bir göstergesi olarak mutfak sektörünün 200 civarında ülkeye ihracat yaptıklarını belirtdi. Türk malının, Öztiryaki “Türkiye’de üretilen malların kıymetinin bilinmesinin ve geleceğimizin bunlara bağlı olduğunu anlatmamız lazım. Aksaklık ve eksikliklerini de düzeltmemiz gerekiyor.”sözleriyle yerli malların kullanımın önemine dikkat çekdi.
Doğanlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan “Yerli ise yeriz, yerli ise kullanırız” mottosunu desteklediklerin 10 adet farklı belediyelerin topladığı çöplerin yakarak işlendiği ve ayrıştırdığı biogaz enerjileri olduğunu, çöpten elektrik üretdiklerini açıkladı.
ASKON Antalya Şube Başkanı Cahit Urfan, “En büyük problem ürettiklerimizi satamamak. Pazarlamada problemimiz var, markalaşma ve dijitalleşmede geri kaldık, yanlış bir kulvarda hareket ediyoruz. Markalaşmak ve dijitalleşmek zorundayız. Dünya gelişirken aynı zamanda, e-ticaret ve e-ihracat üzerine bir yoğunlaşma var. KOBİ’lerin birleşip hareket etmesi gerektiğini düşünüyorum. Esnafımızın birleşemediğini görüyoruz. Yol almak için birleşmeye ve markalaşmaya ihtiyacımız var. Biz kendimizi iyi ifade edersek başarılı olacağımıza inanıyoruz”
Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkan Yardımcısı Mehmet Bahar, “Yerli ürün bizim için çok önemli. Yerli ürün kullanılmalı ama bunu yaparken de Türk gıda ürünleri ön plana çıkartılmalı. Tarım ürünleri ile ilgili, eskiden kendi kendimize yeten nadir ülkelerden olmamıza karşılık, geldiğimiz noktada samanı bile ithal eden bir ülke konumuna geldik. Bu nedenle sürdürülebilirlik çok önemli, sürdürülebilirlikte de yerel yöneticilerin desteklenmesi anlamında da önemli”
Turizm Otel Yöneticileri Derneği (TUROYD) Başkanı Ali Can Aksu, “Eskiden ülkemizde Türk yönetici yerine yabancı yönetici tercih edilirken şu anda dünya markalarının hemen hemen hepsinin başında Türk yöneticileri görebiliyoruz”
SERKONDER Yönetim Kurulu Başkanı Halil Kozan, “Eğer kaliteli ürün yetiştirmek istiyorsak kontrollü yetiştirmemiz gerekiyor. Bunun için de tarımda modernizasyon çok önemli. Modernizasyonda öne çıkan da seralardır. Seralar sağlıksız gibi bir algı var, ama aslında seralarda sağlıksız yetiştirilmemesi için kontrol var. İçerideki üretimi kontrol etmeniz gerektiği kadar, sera kurulumunu da kontrol etmeniz gerekiyor. Burada da kontrolü önemle ortaya çıkartmanız gerekiyor.”
Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz
tedarik zincirinin önemini dikkat çekerek, fuarların, bütün paydaşların birleşme, buluşma noktası olduğunu başarıyla istenilen kalitede uygulandığında, ürünlerin ihraç edilme kabiliyetini arttırabileceğini vurguladı.
ARNİCA Yönetim Kurulu Başkanı Senur Akın Biçer, “Yerli malı kullanalım, özellikle Türk ise kullanalım” düşüncesine tam olarak katıldıklarını, Türkiye’de ilk mutfak robotunu üreten firma olduklarını yurt dışına kolaylıkla satdıklarını ancak yurt içinde satışların yerli malı diye zorlandıklarının gerçeğini bir kere daha gözler önüne serdi.
Türkiye Aşçılar Federasyonu (TAFED) Başkanı Zeki Açıköz “Ülkenin üretim gücü olmazken bile okullarda yerli malı ile ilgili “Yerli malı yurdun malı, herkes bunu kullanmalı” sloganları vardı. Sektörlerde bilmediğimiz ve bilmemiz gereken konular ve firmalar var. Yurtdışı ürünlerini tamamen engelleyemezsiniz. Bu bir süreç, bir güvenilirlik.”
fatihyilmaz177@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder